google tag

WSPARCIE:

CO BĘDZIE? - JESZCZE BARDZIEJ WNIKLIWIE

PODZIAŁ NA ZRÓŻNICOWANE AKTYWNOŚCI - DO WYBORU!

W czasie pierwszego turnusu dedykowanego sztuce proponujemy dla wszystkich dzieci zajęcia teatralne i muzyczne jako główny punkt programu! Oczywiście może być tak, że dla indywidualistów głównym elementem codziennych działań będzie pusty plac lub inna aktywność. Nie ma problemu! Zajęcia teatralne i muzyczne będą jednak ciekawe i warto ich nie stracić.

Drugi turnus dedykowany będzie eksperymentom naukowo przyrodniczym. Będą prowadzone zespołowo przez Kingę i Milę! Pasjonatki przekładania podstawowych elementów przyrody w celu ujawnienia magii pierwiastków.



Proponowane przez nas różnorodne aktywności wraz z krótkimi opisami

1.     Zajęcia teatralne:


  • Tworzenie masek z bandaży gipsowych – praca w parach. Jedno dziecko jest twórcą maski, a drugie pozwala wykonać na sobie maskę. W zależności od tego jaką maskę chcą wykonać dzieci mogą to być maski obejmujące całą twarz, ¾ lub ½ twarzy, czyli same oczy. Pary zmieniają się po wykonaniu maski.
  • Ćwiczenie „żywy las” – dzieci / drzewa rodzą się z nasiona i wyrastają na duże drzewa tworzące las. Przez las przechodzi wichura, na las świeci słońce, gaśnie i zmieniają się pory roku. Drzewa z brzegu lasu po założeniu stworzonych wcześniej masek zamieniają się w ludzi, zwierzęta lub fantastyczne stwory które przechodzą przez podlegający przemianom las na jego drugi koniec, a tam znów zamieniają się w drzewa, co przypomina „kroczący las”. Na koniec drzewa znów zapadają się w ziemię umierając ze starości. Rozmowa o drzewach, ludziach, lęku i pewności siebie, cyklu życia i o wyobraźni.
  • W ciągu kolejnych zajęć będziemy ćwiczyli koordynację, zwinność i lateralizację podejmując wyzwanie żonglerskie! Będziemy uczyli się żonglować prawdziwymi piłeczkami do żonglowania. Poznamy takie pojęcia jak skrzynka żonglera, gdzie kierować uwagę, jak organizować własne ćwiczenia i jak wykonywać je samodzielnie, aby dojść do wspaniałych rezultatów. Codziennie będzie możliwość doskonalenia swoich umiejętności. 
  • Cykl kolejnych ćwiczeń poświęcony będzie elementom improwizacji teatralnej: zaskoczenia, współdziałania i kontaktu w zespole. Będziemy ćwiczyć uwagę i świadomość obecności wobec widzów.

2.    Zajęcia muzyczne


  • Zajęcia z elementami rytmiki, tańca, budowy instrumentów, ćwiczenia mające na celu umuzykalnienie, czerpanie radości z muzyki i budowanie uważności na dźwięki.
  • Tworzenie prostych instrumentów muzycznych z łatwo dostępnych materiałów. Instrumenty można ozdabiać w unikalny sposób, wykonać sobie potem kopię w domu. Posłużą nam do wspólnego tworzenia muzyki
  • Zabawa rytmem i melodią z wykorzystaniem piosenek z różnych stron świata. Proste struktury muzyczne będą punktem wyjścia do tworzenia własnych utworów, a potem wspólnego ich wykonywania.
  • Ilustrujemy muzyczne bajki – każda opowieść staje się bogatsza, gdy jest oprawiona muzyką. Muzyka otwiera wyobraźnię. Za pomocą prostych metod, przy użyciu głosu i instrumentów muzycznych, można nadać opowieści niezwykłą aurę.

3.     Zajęcia przyrodniczo naukowe / eksperymenty


  • Suchy lód
  • wulkany
  • morze w butelce
  • tęcza w słoiku
  • powietrze – niewidzialny czarodziej
  •  zabawy dźwiękiem – mikrofony i wzmacniacze
  •  czarodziejska optyka
  •  złudzenia zmysłowe
  •  małe błyskawice i tańczące węże, czyli elektrostatyka
  • czy ołówek może świecić?
  • I wiele innych…

4.     Pusty Plac:

Idea pustego placu jest bardzo prosta. W przestrzeni placu zabaw nie ma umieszczamy wielu różnych zabawek, ale jeden konkretny rodzaj, z którego dzieci korzystają przy zabawie. Jednego dnia są to materiały – tkaniny, kolejnego dnia – patyki, z których można tworzyć konstrukcje, następnego dnia piasek, kolejnego drewniane klocki, lub plastikowe butelki, lub stare ubrania. Taka organizacja placu zabaw pozwala dzieciom rozwijać wyobraźnię i kreatywność i odnosi się bezpośrednio do znanego eksperymentu ze spinaczem – 95% dzieci w wieku przedszkolnym potrafi wymyślić ok 200 zastosowań dla spinacza do papieru, opuszczając szkołę już tylko 15% tych samych dzieci może pochwalić się podobną swobodą wyobraźni. Pusty plac w naturalny sposób może wpłynąć na kreatywność, nie pozostawiając dzieciom innego wyboru, jak tylko pracę wyobraźni.

5.     Aktywności z elementami Arteterapii realizowane podczas zajęć i w ramach animacji czasu wolnego – dla chętnych:


  • marzenia w pudełku od zapałek (dla wszystkich jako pierwsza zabawa integracyjna)
  •  prowadzenie dźwiękiem i dotykiem
  • elementy muzykoterapii – orkiestra improwizowana, podawanie i przyjmowanie dźwięków, rozmowa na dwa instrumenty
  • drama - działania grupowe improwizowane. Tworzenie ożywających pomników, które po kolei zyskują pozę, gest, dźwięk, słowo; dopełnianie się i uzupełnianie
  • tworzenie bajek, elementy biblioterapii
  • ćwiczenia uważności, otwartość na siebie i na innych
  • taniec w kręgu
  • rozluźnianie metodą Jakobsona

6.     Zabawy sensoryczne, wspólny plac zabaw - w ramach animacji czasu wolnego – dla chętnych / zapisy:

  • wodny tor przeszkód: butelki 1,5l. wypełnione ciepłą i zimną wodą połączone po dwie w długiego węża, po którym należy przejść gołymi stopami bez przewrotki. Dzieci same wykonują butelkowego węża.
  • równoważnia dla kuli. Wykonana na miejscu zabawka obsługiwaną przez osiem osób, której istotą jest wzmocnienie poczucia zespołowości. Celem zabawy jest przeprowadzenie kuli przez narysowaną wspólnie i wyciętą w sklejce przez instruktora ścieżkę, ale w taki sposób, aby uniknąć wypadku, czyli ucieczki kuli przez wycięte otwory.
  • pająk. Będziemy ćwiczyli sprawność w pajęczej sieci rozpiętej około 30 cm nad ziemią zbierając rozrzucone po ziemi piłki. 
  • inna wersja tej samej zabawy wymagać będzie pracy zespołowej – dzieci działają w zespołach dwuosobowych w których jedna osoba jest ślepcem, a druga ma za zadanie przeprowadzić go przez pająka bez dotknięcia sieci, na której zawieszone są dzwoneczki.
  • kolejna wersja - wszyscy trzymają się za ręce tworząc długiego węża, który może przejść przez pajęczynę bez jej potrącenia jedynie dzięki pracy zespołowej.
  • dwie tablice sprawności. Wykonane na miejscu przez dzieci tablice wielkości 1,25m x 0,75m, które mogą być obsługiwane przez dwie lub jedną osobę. Zadaniem będzie przeprowadzenie kuli przez całą tablicę unikając wydostania się kuli przez otwory wycięte w drewnie.
  • most Leonarda. Sprawdzimy, czy jako zespół jesteśmy w stanie zbudować most z ok. trzydziestu podstawowych elementów – listew drewnianych malowanych na miejscu przez uczestników. 

7. Małgosia prowadzi plastykę 

zajęcia plastyczne w tygodniu doświadczalnym: płótno bawełniane i farbowanie, coś z niczego - czyli co możemy stworzyć z otaczających nas rzeczy, np. malowanie kamyków, obrazki z gałązek, wianki, łapacze snów (gałązka, pióra i sznurek), mandale z kamyków i szyszek, zielnik...


8.     Podział przestrzeni na strefy intensywności zabawy

  • sala gimnastyczna podzielona zostanie umownie kolorowymi linami rozłożonymi na podłodze na strefy zabawy
  • energetyczne zabawy, takie jak berek i inne wyczerpujące gry
  • warsztat gier, strefa o małej intensywności zabawy
  • strefa spokojnych gier – planszowe, strategiczne etc.
  • pusty plac na początku każdego dnia wspólnej przygody
  • sala biblioteczna z kocami zorganizowana jako miejsce relaksu i ciszy do czytania, spania i wyciszenia się.
  • sala lekcyjna przeznaczona na zajęcia kierunkowe.
  • druga sala lekcyjna przeznaczona na zajęcia
  • przestrzeń do gry w Ping – Ponga (możliwa nauka gry dla chętnych)
  • sala stołówki do przygotowywania posiłków i konsumpcji.

9.     Spacer z grą terenową i spacerologia

W zależności od pogody planujemy także wykorzystać poobiednią porę na spacer dla dzieci połączony z grą terenową, której istotą będzie działanie zespołowe przy realizacji kolejnych zadań na trasie wycieczki. Wszyscy jesteśmy zwycięzcami, jeśli pracujemy wspólnie szanując swoją odrębność i wspierając się tak aby nikt nie pozostał w tyle. Nie jest to działanie obowiązkowe. Dzieci które zdecydują się pozostać w szkole będą objęte opieką animatora, wychowawcy, lub będą mogły udać się w tym czasie wspólnie na plac zabaw. Żadne z dzieci nie pozostanie bez opieki, a także nie zostanie postawione w konieczności brania udziału w zaplanowanej zabawie. 
Inne spacery w miejsca bardziej oczywiste - plac zabaw, dołek na Fiderkiewicza, oraz "BASEN" w Milanówku! ;)


10.  Kącik robienia gier (na ten przykład)

Dzieci przy pomocy prostych materiałów będą miały możliwość wykonania z pomocą instruktorów gier, które mogą zabrać do domu.

  • Gra labirynt dla ośmiu osób – płyta stolarska 8mm. 1,25m x 1,25m. Wykonanie: przy pomocy wychowawcy wycinamy w powierzchni sklejki otwory na kulkę i na przeplecenie linki, po czym przeplatamy linkę. Montujemy krawędzie boczne dzięki którym kulka nie ucieknie nam z zabawki. Dzieci samodzielnie malują zabawkę, po czym przystępujemy do gry! Zabawa polega na tym, żeby jak najdłużej utrzymać kulkę nie pozwalając, aby wpadła do któregoś z otworów. Gra uczy wspólnej odpowiedzialności za wyznaczony samodzielnie cel oraz pozwala na zaangażowanie w wykonanie wspólnego, funkcjonalnego dzieła.
  • Gry labirynty indywidualne: w formacie 17cm x 25cm – tabliczki / labirynty podobnie jak duża tablica te zabawki także trzeba wykonać i ozdobić samodzielnie.
  • Dwie tablice sprawności: tablice ze sklejki wielkości 1,25m x 0,75m, które mogą być obsługiwane przez dwie lub jedną osobę. Zadaniem będzie przeprowadzenie kuli przez całą tablicę unikając wydostania się kuli przez otwory wycięte w drewnie. Tablica wykonana przy pomocy instruktora i ozdobiona na miejscu przez dzieci.
  • Kości opowieści: na miejscu będziemy wykonywali rysunki na kościach do gry, służących następnie do tworzenia opowieści. Na zajęciach plastycznych będzie okazja do wykonania własnoręcznie pudełek do własnego zestawu kości.
  • Karty do gry: dzieci będą mogły własnoręcznie wykonywać i ozdabiać własne zestawy kart do gry w karty, np. w Czarnego Piotrusia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz